
De Academy Award nominaties voor 2022 zijn bekend!
Vorige week zijn de Oscar nominaties van 2022 bekend gemaakt. Ik kijk sinds een paar jaar de uitreiking en blijf hier ook vol enthousiasme de hele nacht voor op zodat ik het hele gebeuren live kan zien. De laatste jaren was mijn enthousiasme wel wat minder, sinds ze het zonder presentator doen mis je toch een compleet plaatje, het werd gewoon een lopende band van uitreikingen zonder de toegevoegde “flair” van een goed gekozen Host. Maar dit jaar hebben ze aangekondigd toch weer een presentator te gaan gebruiken en dan wel de altijd leuke Tom Holland, ik ben zeer benieuwd wat hij er van zal maken!
Wat betreft de nominaties is mijn mening een beetje verdeeld dit jaar, ik ben het volledig eens met “Don’t Look Up”, geweldige film met een sterrencast en een zeer krachtige boodschap richting de wereldleiders. “Dune” vond ik een prachtig spektakel om naar te kijken en bleef boeien tot uiterste einde. Maggie Gyllenhaal heeft zichzelf als schrijver en regisseur bewezen met haar tot nadenken stemmende film “The Lost Daughter” en uiteraard moest Kristen Stewart genomineerd worden, want ze deed het zo ontzettend goed in “Spencer” dat ik de hele film heb afgekeken hoewel ik doodmoe was en naar bed wilde.
De grote winnaar dit jaar qua nominaties is “The Power of the Dog”, 12 maar liefst! Toen ik het hoorde heb ik hem meteen aangezet via Netflix om eens te kijken wat er nou zo geweldig aan was. Maar naast het feit dat het een visueel sterke film is met prachtige natuur en een authentieke sfeer, kon ik er niet zoveel mee. Misschien ligt het aan mij maar het voelde een beetje nutteloos, allemaal loze informatie en gesprekken, vreemde onderlinge relaties die ik onverklaarbaar vond en dan een abrupt einde wat je achterlaat met de gedachte: ‘Ehm… oke, en wat wilde je nou precies vertellen?’ En dan is Jesse Plemons ook genomineerd, terwijl hij voor mijn gevoel maar 10 minuten in de film zat en haast geen tekst had. Begrijp me niet verkeerd ik vind Plemons echt geweldig, maar ik had niet het idee dat zijn talenten hier nou zo tot hun recht kwamen.
Benedict Cumberbatch verdient zijn nominatie wat mij betreft dubbel en dwars, het Amerikaanse cowboy accent misstaat hem totaal niet, en wow wat kan die een ontzettende eikel spelen! Ook Kirsten Dunst was ook geweldig om naar te kijken, zo fragiel en duidelijk niet op haar gemak. Hoewel ik haar karakter niet helemaal snapte, want waarom laat ze zich zo op de kast jagen door dat kinderachtige gedrag van Cumberbatch? Je krijgt qua de karakters gewoon niet zoveel om mee te werken in “The Power of the Dog” en dat nam voor mij veel inlevingsvermogen weg.
Misschien gewoon een gevalletje van ‘goeie film, maar niet voor iedereen (in ieder geval mij) even toegankelijk’?
En dan zijn er nog veel die ik moet kijken voordat de Nominaties uitgereikt worden. Ik kijk heel erg uit naar “The Tragedy of Macbeth”, en “Licorice Pizza”! Hierover zullen jullie later meer horen! De uitreiking van de Oscars zal plaatsvinden in de nacht van 27 op 28 maart.
Lijst nominaties Oscars 2022
Genomineerden beste film 2022
- Belfast
- CODA
- Don’t Look Up,
- Drive My Car
- Dune
- King Richard
- Licorice Pizza
- Nightmare Alley
- The Power of the Dog
- West Side Story
Genomineerden beste regisseur 2022
- Kenneth Branagh (“Belfast”)
- Ryûsuke Hamaguchi (“Drive My Car”)
- Paul Thomas Anderson (“Licorice Pizza”)
- Jane Campion (“The Power of the Dog”)
- Steven Spielberg (“West Side Story”)
Genomineerden beste acteur 2022
- Javier Bardem (“Being the Ricardos”)
- Benedict Cumberbatch (“The Power of the Dog”)
- Andrew Garfield (“Tick, Tick … Boom!”)
- Will Smith (“King Richard”)
- Denzel Washington (“The Tragedy of Macbeth”)
Genomineerden beste actrice 2022
- Jessica Chastain (“The Eyes of Tammy Faye”)
- Olivia Colman (“The Lost Daughter”)
- Penélope Cruz (“Parallel Mothers”)
- Nicole Kidman (“Being the Ricardos”)
- Kristen Stewart (“Spencer”)
Genomineerden beste bijrol 2022
- Ciarán Hinds (“Belfast”)
- Troy Kotsur (“CODA”)
- Jesse Plemons (“The Power of the Dog”)
- K. Simmons (“Being the Ricardos”)
- Kodi Smit-McPhee (“The Power of the Dog”)
Genomineerden beste bijrol vrouw 2022
- Jessie Buckley (“The Lost Daughter”)
- Ariana DeBose (“West Side Story”)
- Judi Dench (“Belfast”)
- Kirsten Dunst (“The Power of the Dog”)
- Aunjanue Ellis (“King Richard”)
Best Adapted Screenplay
- “CODA,” screenplay by Siân Heder
- “Drive My Car,” screenplay by Ryusuke Hamaguchi, Takamasa Oe
- “Dune,” screenplay by Jon Spaihts and Denis Villeneuve and Eric Roth
- “The Lost Daughter,” written by Maggie Gyllenhaal
- “The Power of the Dog,” written by Jane Campion
Best Original Screenplay
- “Belfast,” written by Kenneth Branagh
- “Don’t Look Up,” screenplay Adam McKay; story by Adam McKay and David Sirota
- “King Richard,” written by Zach Baylin
- “Licorice Pizza,” written by Paul Thomas Anderson
- “The Worst Person in the World,” written by Eskil Vogt, Joachim Trier
Best Cinematography
- “Dune,” Greig Fraser
- “Nightmare Alley,” Dan Laustsen
- “The Power of the Dog,” Ari Wegner
- “The Tragedy of Macbeth,” Bruno Delbonnel
- “West Side Story,” Janusz Kaminski
Best Animated Feature Film
- Encanto
- Flee
- Luca
- The Mitchells vs. the Machines
- Raya and the Last Dragon
Best Animated Short Film
- “Affairs of the Art,” Joanna Quinn and Les Mills
- “Bestia,” Hugo Covarrubias and Tevo Díaz
- “Boxballet,” Anton Dyakov
- “Robin Robin,” Dan Ojari and Mikey Please
- “The Windshield Wiper,” Alberto Mielgo and Leo Sanchez
Best Costume Design
- “Cruella,” Jenny Beavan
- “Cyrano,” Massimo Cantini Parrini and Jacqueline Durran
- “Dune,” Jacqueline West and Robert Morgan
- “Nightmare Alley,” Luis Sequeira
- “West Side Story,” Paul Tazewell
Best Original Score
- “Don’t Look Up,” Nicholas Britell
- “Dune,” Hans Zimmer
- “Encanto,” Germaine Franco
- “Parallel Mothers,” Alberto Iglesias
- “The Power of the Dog,” Jonny Greenwood
Best Sound
- “Belfast,” Denise Yarde, Simon Chase, James Mather and Niv Adiri
- “Dune,” Mac Ruth, Mark Mangini, Theo Green, Doug Hemphill and Ron Bartlett
- “No Time to Die,” Simon Hayes, Oliver Tarney, James Harrison, Paul Massey and Mark Taylor
- “The Power of the Dog,” Richard Flynn, Robert Mackenzie and Tara Webb
- “West Side Story,” Tod A. Maitland, Gary Rydstrom, Brian Chumney, Andy Nelson and Shawn Murphy
Best Original Song
- “Be Alive” from “King Richard,” music and lyric by Dixson and Beyoncé Knowles-Carter
- “Dos Oruguitas” from “Encanto,” music and lyric by Lin-Manuel Miranda
- “Down To Joy” from “Belfast,” music and lyric by Van Morrison
- “No Time To Die” from “No Time to Die,” music and lyric by Billie Eilish and Finneas O’Connell
- “Somehow You Do” from “Four Good Days,” music and lyric by Diane Warren
Best Documentary Feature
- “Ascension,” Jessica Kingdon, Kira Simon-Kennedy and Nathan Truesdell
- “Attica,” Stanley Nelson and Traci A. Curry
- “Flee,” Jonas Poher Rasmussen, Monica Hellström, Signe Byrge Sørensen and Charlotte De La Gourneri
- “Summer of Soul (…Or, When the Revolution Could Not Be Televised),” Ahmir “Questlove” Thompson, Joseph Patel, Robert Fyvolent and David Dinerstein
- “Writing With Fire,” Rintu Thomas and Sushmit Ghosh
Best Documentary Short Subject
- “Audible,” Matt Ogens and Geoff McLean
- “Lead Me Home,” Pedro Kos and Jon Shenk
- “The Queen of Basketball,” Ben Proudfoot
- “Three Songs for Benazir,” Elizabeth Mirzaei and Gulistan Mirzaei
- “When We Were Bullies,” Jay Rosenblatt
Best Film Editing
- “Don’t Look Up,” Hank Corwin
- “Dune,” Joe Walker
- “King Richard”, Pamela Martin
- “The Power of the Dog,” Peter Sciberras
- “Tick, Tick…Boom!” Myron Kerstein and Andrew Weisblum
Best International Feature Film
- “Drive My Car” (Japan)
- “Flee” (Denmark)
- “The Hand of God” (Italy)
- “Lunana: A Yak in the Classroom” (Bhutan)
- “The Worst Person in the World” (Norway)
Best Makeup and Hairstyling
- “Coming 2 America,” Mike Marino, Stacey Morris and Carla Farmer
- “Cruella,” Nadia Stacey, Naomi Donne and Julia Vernon
- “Dune,” Donald Mowat, Love Larson and Eva von Bahr
- “The Eyes of Tammy Faye,” Linda Dowds, Stephanie Ingram and Justin Raleigh
- “House of Gucci,” Göran Lundström, Anna Carin Lock and Frederic Aspiras
Best Production Design
- “Dune,” production design: Patrice Vermette; set decoration: Zsuzsanna Sipos
- “Nightmare Alley,” production design: Tamara Deverell; set decoration: Shane Vieau
- “The Power of the Dog,” production design: Grant Major; set decoration: Amber Richards
- “The Tragedy of Macbeth,” production design: Stefan Dechant; set decoration: Nancy Haigh
- “West Side Story,” production design: Adam Stockhausen; set decoration: Rena DeAngelo
Best Visual Effects
- “Dune,” Paul Lambert, Tristan Myles, Brian Connor and Gerd Nefzer
- “Free Guy,” Swen Gillberg, Bryan Grill, Nikos Kalaitzidis and Dan Sudick
- “No Time to Die,” Charlie Noble, Joel Green, Jonathan Fawkner and Chris Corbould
- “Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings,” Christopher Townsend, Joe Farrell, Sean Noel Walker and Dan Oliver
- “Spider-Man: No Way Home,” Kelly Port, Chris Waegner, Scott Edelstein and Dan Sudick
Best Live Action Short Film
- “Ala Kachuu – Take and Run,” Maria Brendle and Nadine Lüchinger
- “The Dress,” Tadeusz Łysiak and Maciej Ślesicki
- “The Long Goodbye,” Aneil Karia and Riz Ahmed
- “On My Mind,” Martin Strange-Hansen and Kim Magnusson
- “Please Hold,” K.D. Dávila and Levin Menekse

